donderdag 17 oktober 2013

dragen, droeg, gedragen

Dragen. Ernestje dragen. Ik loop er al een tijdje mee in m'n hoofd, en wil er nu ook echt werk van maken. Dat manneke niet altijd in de maxi-cosi of kinderwagen rondrijden, maar dragen, in een of andere vorm van draagdoek of -zak.

Meer nog dan "gewone" kindjes hebben downkindjes behoefte aan stimulatie. Stimulatie is zowat het sleutelwoord, eigenlijk, om hem in zijn ontwikkeling te helpen. Hoe meer stimulatie, hoe meer hij zich zal kunnen ontwikkelen. En ik ben er stilaan van overtuigd dat hij net daarom zoveel deugd zou hebben van gedragen te worden.

Nu alleen nog dé juiste drager vinden, die zowel voor mij (en meneer Piepow) als voor Ernestje comfortabel is. Ernestje heeft (op zijn bijna vijf maanden) nog altijd maar het postuur van een flinke boreling, dus veel dragers zullen hierdoor al afvallen. Heel waarschijnlijk zal ik dus een draagconsult volgen, al zeker omdat ik nog een echte leek ben. Ik ben zo benieuwd!

Iemand tips? Aanbevelingen? Ervaringen met dragen?

Ik hoor het graag!

49 opmerkingen:

  1. Wij hebben een rugdrager, Manduca en Boba. Van de Boba heel content. Vlug aan te doen en onze dochters zitten er graag in. En het is gewoon gemakkelijk. Ik geloof dat er plaatsen zijn waar je een draagconsult kunt doen, maar ook webshops waar je dragers eerst kunt testen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Manduca en Boba vind ik heel leuk, maar ik vrees dat Ernestje daarvoor nog te klein en te weinig stevig is. Maar tijdens het draagconsult zou dat duidelijker moeten worden.

      Verwijderen
  2. Tricot slen! http://www.babylonia.be/p/tricot_slen/BDDTS
    Van pasgeborene tot 4 jarige. Ik gebruikte hem voor mijn dochter 11 jaar geleden, vorig jaar nog voor mijn metekindje die moeilijk sliep. Op veel manieren te dragen. Zou ik iedereen aanraden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de tricot slen (een geleende) vroeger gebruikt voor Lilith, maar dat voelde eigenlijk nooit echt goed. Ik droeg haar dus alleen binnenshuis soms een beetje, nooit buitenshuis en nooit voor lang. Nu wil ik echt iets vinden dat ik vaker gebruik, en waar ik me zekerder bij voel. Ik denk eerder aan een voorgevormde drager, daarom.

      Verwijderen
    2. Toeme ik ging je de tricto slen aanraden want hier een gerief. Nu is Ida kwaad dat ze hem moet afstaan aan Oscar. Enig nadeel vind ik wel dat het "minder mannelijk" is. Of diene van mij moet er toch niet van weten ;)

      Verwijderen
    3. Jammer idd dat je de tricot slen niet gemakkelijk vond. Hier heeft hij ook veel dienst gedaan. Hopelijk vind je toch iets waar jullie je allebei goed bij voelen.

      Verwijderen
  3. Wij zijn grote fans van de Ergo Baby Carrier. Met een babyinzet vanaf de geboorte bruikbaar, Liv (nu bijna 20 kg) heeft er deze zomer nog vaak ingezeten. Intussen zijn er veel dergelijke dragers op de markt, maar zes jaar geleden was het bij mijn weten de enige die een dergelijke graad van draagcomfort, ergonomische houding en langdurige bruikbaarheid combineerde. Ik vind de Ergo Baby Carrier intussen lang niet meer de mooiste op de markt (De Beco bijvoorbeeld vind ik een hele mooie) maar mij ga je geen slecht woord horen vertellen over de Ergo Baby Carrier, en mijn man heeft er nog veel meer uren mee rondgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Beco's zijn inderdaad heel mooi! Maar ook hier weet ik niet of ze al geschikt zijn voor Ernestje, wegens zijn mini-gestalte...

      Verwijderen
    2. Ik heb ook een Beco gebruikt, al heel vroeg, mijn dochter was 3 weken als ik mij niet vergis. Heel content van geweest!

      Verwijderen
    3. ik vond de beco ook wel heel geschikt voor kleine babietjes. Er staat bij vanaf 3.5 kg. En omdat een beco zo een inzet heeft, vond ik dat in het begin minder eng als rugdrager. Verder gebruikte ik gewoon een stevige geweefde doek, maar zie mijn man dat nog niet doen...

      Verwijderen
  4. wij hadden gewoon een lap tricot stof. Omdat mijn man en ik nogal verschillen in grote was dat de ideale manier voor ons. Ik heb wel even instructues gehad van een paar ervaren dragers hoe ik de doek moest aandoen. Voordeel hiervan is dat je je kind kan dragen van boreling tot kind van 3 jaar of zo. en dat je kan varieren hoe je kind in de draagdoek gedragen wordt en op je buik of op je rug (als ze wat ouder zijn)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit komt dan eigenlijk zowat op hetzelfde neer als de tricot slen, nee? Niet echt iets voor mij dus - zie hierboven :-)

      Verwijderen
    2. door de manier waarop je het doek knoopte was het gewicht wel verdeeld over de 2 schouders

      Verwijderen
  5. O, zeker doen, dragen, heerlijk! Wij hebben verschillende dragers gebruikt, Ik zou gewoon vanalles proberen, je merkt snel wat jullie en Ernest het prettigst vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ik zou er graag verschillende proberen, maar dat komt wel duur uit na een tijdje natuurlijk...

      Verwijderen
    2. Er bestaan fora waar regelmatig dragers te koop worden aangeboden :)
      En ook op tweedehands.be zul je er wel vinden maar meestal zijn dat de babybjorns en de tricotslens. Het eerste raad ik iedereen af en de tweede heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. Je zoekt dus een voorgevormde drager heb ik de indruk.
      Misschien eens mailen naar een draagconsulente? Zij heeft waarschijnlijk specifieke tips voor kindjes met down.

      Verwijderen
    3. Ik ga sowieso een draagconsult volgen. Ben inderdaad wel benieuwd of de consulente specifieke tips voor downkindjes zal hebben.

      Verwijderen
  6. Wij zweren hier bij de sling van Babylonia. In 2 minuten aan, in 1 minuut weer uit. Zowel de 1-jarige, als de 3-jarige zitten hier nog in. Onze 5-jarige past er ook nog in, maar wil niet meer gedragen worden. Zit vanaf de geboorte perfect, en groot voordeel tov de tricot slen die we hiervoor hadden is dat hij niet uitrekt, en dus de hele tijd goed blijft zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sling zie ik niet zitten, omdat hij asymmetrisch is. Ik heb nogal snel pijn aan nek en schouders, en wil het gewicht dus echt wel verdeeld over beide schouders.

      Verwijderen
  7. kijk eens op de blog van Tine http://tie-ne.blogspot.be/ of stuur haar eens een mailtje. Ze gaat dat heel leuk vinden... Zij is een hele grote draagzak fan en kent er heel veel van...
    Veel succes op je zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is al gebeurd :-)
      Ik volg haar blog ook al een tijdje, en heb haar inderdaad ook al wat vragen gemaild. 't Is trouwens door haar vele berichten over dragen dat ik er ook warm voor gelopen ben...

      Verwijderen
    2. Haha, ik dacht net hetzelfde te zeggen... :-)

      Verwijderen
  8. Op dit forum vind je veel info over verschillende dragers: http://www.dragen-en-voeden.nl
    Ikzelf heb steeds met een lange draagdoek gedragen. Geen rekbare zoals Tricot Slen. Ik heb er net een paar te koop gezet. Ik stuur je een mailtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben op dit eigenste moment ook op zoek naar een doek. Ik twijfel tussen Pollora, Kokadi, Oscha en Didymos.
    Flor wordt nu in de slen of storchenwiege (drager) gedragen. Heel tevreden hoor, zeker als het snel moet gaan.
    Succes met de zoektocht! Je baby dragen is zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die Storchenwiege werd me ook al aangeraden, zeker omdat ik echt het gevoel heb dat ik geen doekenmens ben. Al dat knopen is eigenlijk niets voor mij. Ik zal me denk ik veel "veiliger" voelen met zo'n voorgevormde dragen.
      Benieuwd waar ik uiteindelijk op uit zal komen.
      Van die Kokadi zag ik trouwens een hele leuke passeren op FB - wel héél roze dus niet echt iets voor Flor :-)

      Verwijderen
  10. Wij hebben een manduca. Ik ben hier tevreden van omdat ik graag iets 'stevigs' wou om mijn toch wel zwakke rug niet te veel te belasten, maar zoals je zegt zal het misschien nog iets te groot zijn voor Ernest. Al is er wel een 'verkleiner' in voorzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oh, en ik weet niet van welke regio je bent, maar heb zelf een boba die je mag lenen. Mijn mannetje wordt volgende week 4, en wilt er al effe niet meer in...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon in Roeselare, dat lijkt me niet helemaal jouw regio te zijn...

      Verwijderen
  12. Ik heb veel positieve ervaringen gehoord en gelezen over de bykay draagdoeken. Je draagt hem over twee schouders en hebt de baby recht voor je buik, ergonomisch verantwoord dus. Veel succes bij je zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die is mooi!! Maar wel weer een doek, wat ik dus - denk ik - liever niet wil. Al kan het goed zijn dat ik daar na het consult anders over denk, natuurlijk.

      Verwijderen
  13. Ik heb een tijd na de geboorte van ons zoontje lang getwijfeld om een mei tai te kopen. Maar gezien ik dit pas op op latere leeftijd heb ontdekt, heb ik dan toch geen meer gekocht, maar was wel onder de indruk van het model.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier ook grote Tricot Slen fans! Ik kocht hem 11 jaar geleden en droeg er drie kinderen in rond, zowel op mijn buik als op mijn rug. Idem voor de Husband. (Hij droeg de kinderen bedoel ik, niet dat ik hem droeg :-)) Zo'n doek past altijd, het is even oefenen hoe je hem knoopt maar er zit een duidelijke handleiding bij. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. een consult lijkt mij een goed idee. En dragen zou ik zeker doen. Zo heerlijk voor jezelf en je kindje. Soms draag ik mijn nu bijna 4 jaar oude dochter nog als ze wil (als we bijvoorbeeld in de dierentuin zijn). Als baby sliep ze overdag eigenlijk alleen maar in de doek, ze wilde nooit in haar bedje slapen.

    Het meest ideale vind ik een geweven draagdoek (niet rekbaar), want die past ieder die draagt en ieder kindje en heeft vele draagmogelijkheden.

    En een beetje reclame: Zelf verkoop ik zelfgemaakte ringslings (een doek met twee ringen om aan te spannen, geen knopen. Draag je over slechts 1 schouder) en zelfgemaakte mei tais (die kunnen dus ook in een kleine variant gemaakt worden). www.jumare.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Voor onze dochter (bijna 5 weken) gebruiken wij een tricot slen en een manduca. De tricot slen is knus, maar ik heb toch het gevoel dat hij snel doorzakt en ook weinig steun geeft aan de nek. De manduca daarentegen voelt veel steviger aan en is ook comfortabel om te dragen. Die lijkt mij dan ook meer aangewezen bij lang dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ken er niks van, maar Ernestje zal genieten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. tricot slen werkte goed totdat Anne wat zwaar werd en daardoor was tricot niet stevig genoeg. Genoeg youtube filmpjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Veel plezier met het consult!
    Zoals reeds eerder gezegd denk ik dat de Storchenwiege babycarrier wel iets voor jullie zou kunnen zijn :) http://www.slingomama.nl/nl/503-storchenwiege-baby-carrier-paars.html

    http://draagconsulenten.be/de-consulenten/ (ik ben de Ellen, maar dat wist je al :p)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Www.doekentheek.be

    Grtjes,
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb een Bondolino overgekocht van een vriendin.
    Ik wou ook liever een voorgevormde omdat ik wat schrik had van die rekbare doeken en omdat ik hem snel moet aankrijgen (ik rij met een bakfiets rond en de zoon zit dan in een babyschaal dus als ik dan even naar de winkel wil ofzo dan heb ik niets om hem in te zetten omdat hij nog maar 5 maanden is) en deze was een heel goed alternatief.
    Kan je heel snel en lang mee dragen heb ik al gehoord (heb het thuis eens geprobeerd met de dochter van 3 ook en ging inderdaad vanzelf)
    Veel succes met de zoektocht en met het dragen binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben dan weer helemaal fan van de mei-tai's van mister mirko! Een tussenoplossing tussen een echte knoopdoek en een voorgevormde drager. Wij hadden ook een ergo baby carrier, maar die schouderbanden bleven bij mij precies nooit helemaal goed zitten. Dus ik heb daar niet zoveel mee gedragen, manlief wel. Maar met de mei-tai heb ik véél gedragen. Nu... ik ben geen echte 'draagfanaat', ik gebruik ook graag de wandelwagen. Maar ik vind het wel fijn om af en toe eens af te wisselen met dragen. Onze mei-tai die we bij Ruben hadden, deden we weg omdat we toen niet de intentie hadden om voor nog een kindje te gaan, dus hier komt tegen begin volgend jaar sowieso een nieuwe mei-tai in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bondolino!!! Ik vond hem zalig. De jongste dochter was ( is) een dropke en haar droeg ik vanaf dat ze 2 maanden was ( toen 50cm groot en 3kg). Ik heb ze heel lang gedragen, praktisch tot ik hem aan Frullemieke heb verkocht, ze wou er niet lang meer inzitten. Maar ik vond hem superhandig, heel ergonomisch, voorgevormd, direct aanpasbaar aan lengte en breedte van de drager, kindjes zaten er heel graag in. Succes met de zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dragen? Heerlijk! Ik zie het als een verlenging van mijn zwangerschap. Het is zo gezellig! Ook heerlijk om boodschappen te doen met een kind in een draagdoek, beter dan stumperen met een kinderwagen en een boodschappenmandje.
    Ik heb een ringsling (asymmetrische drager, goedkoop zelf te maken (en aan te passen aan de eigen smaak) en heel snel om te doen) en 2 geweven draagdoeken. Heerlijk!
    Ik kan je niet helpen aan ervaringsverhalen met voorgevormde dragers.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Tie-ne heeft daar onlangs over geblogd dacht ik. Ik ben zelf een leek... Hopelijk vind je gauw wat je zoekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. goh ik ben neig fan van de tricot slen, maar jij dus niet :) een vriendin van mij heeft een draagdoek van lily balou en is daar ook enorm tevreden van, haar zoontje is nu een week of 3-4 en die zit er vaak in.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wij hadden ook een tricot sle. Ik snap wat je bedoelt dat je je niet zeker genoeg voelt. De truuk is om hem goed aan te doen zodat hij breed verdeeld zit over de schouders (en niet gedraaid), strak aanspannen, en je babietje hoog genoeg steken, zodat zwaartepunt niet te laag komt. Van boorling tot een maand of negen denk ik, toen vond ik ze te zwaar worden voor een tricot doek. Echt ideel voor kleintjes, ze zitten bijna in dezelfde houding als in de buik. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt, zolang je babietje maar een goede houding heeft (dus geenbaby bjorn). Het is gewoon zalig om ze zo dicht bij je te voelen, en ze slapen als een roosje!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ergo baby carrier - zonder enige twijfel. Lukt zowel voor de kleintjes als voor (veel) groteren door een aparte baby-inleg. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Kan je bij zo een consult niet vragen of je bepaalde merken kan testen, dat lijkt me voor Ernestje en voor jou het meest ideale.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi,
    Ik weet niet of iemand anders het al aangeraden heeft maar op facebook zijn een aantal handige groepen' :
    https://www.facebook.com/groups/draagdoekenmarkt/
    https://www.facebook.com/groups/Draagpraat/
    https://www.facebook.com/groups/draagadvies/

    BeantwoordenVerwijderen